måndag 8 januari 2018

Teknik och tips till knäböjen

Man ser många olika tekniker på olika övningar när man befinner sig på gym (eller varför inte på instagram). Och jag tänkte faktiskt skriva lite om det som jag anser att jag har rätt bra koll på ändå. Nämligen min favorit, knäböjen.
För oavsett om man tränar för en tävling eller för att annars bara hålla igång så är ju tekniken väldigt viktig!


Viktigt att veta är att alla böjar ser olika ut, beroende på hur din kropp är byggd. Men vissa riktlinjer finns det ju.


För att få en godkänd knäböj enligt "reglerna" måste du:

- Ha utlåsta knän och stå upprätt vid påbörjad knäböj för att först få "start signal".
- Böja så pass djupt att höften är under knäna.
- Låsa ut på raka ben när man kommer upp från böjen och stå upprätt för att få "rack signal".
Inte så krånglit va?? Men ändå är det ju så mycket tekniskt och för många är det väldigt knepigt att få till en bra knäböj. 


Lite tips från mig hur du ska få till en bra knäböj:

- Börja med att värma upp ordentligt. 
Jag börjar alltid med att svinga benen fram och tillbaka och stretcha höftböjarna för att kunna komma tillräckligt djupt ner i böjen. 

- Alltid ha aktiva skuldror att lägga stången på. 
Många brukar tycka att det gör ont att lägga stången på nacken. Spänn skuldrorna så att du kan lägga stången på musklerna, annars gör det ont om stången trycker på kotorna. 

- Tänk på att spänna bålen.
Är detta svårt, så pröva att använda bälte. Själv använder jag alltid bälte när jag kommer in på tunga vikter. 
Dra in mycket luft i lungorna!

- Spänn ut knäna.
Problemet många har är att knäna vill söka sig inåt, speciellt på högre vikter. 
Jag själv har haft stora problem med just detta. Nu kan jag äntligen säga att jag börjar få bukt på detta problem. Och det som hjälpt mig är att nöta redan från lätta vikter att pressa ut knäna när man pressar upp. 

- Hur brett ska man stå med fötterna då?
Oftast brukar man stå ungefär höftbrett. Men har man problem med böjen så tycker jag att man kan experimentera med att eventuellt stå lite bredare/smalare. 
Sen kan man också fundera på fötternas position. Ska man ha dem rakt framåtpekande eller lite snett utåtpekande.



Om man sen faktiskt vill bli stark i knäböj så finns det ju sen faktiskt lite utrustning som kan hjälpa en på traven. 
Men kom ihåg!!! De gör inte jobbet åt dig som många verkar tro, men de kan hjälpa dig att bli starkare.
Jag ska förklara hur:

- Bältet som jag redan nämnde.
Det hjälper dig att spänna bålen. Med en spänd bål får du bättre tryck och kan lyfta mer.
- Knävärmare.
De håller knäna på plats, och många vågar pressa ifrån bättre när de vet att knät är var det ska vara. 
Jag själv skulle aldrig våga ta ett maxlyft utan mina värmare. 

Många som aldrig tidigare prövat på något av dessa utrustningar brukar oftast öka några kilon på stången första gången dom testar med utrustning, bara för att man vågar pressa ifrån bättre och för att man känner att man får ett bättre tryck. För ofta är man ju starkare än vad man faktiskt tror... 



Inga kommentarer: