fredag 12 januari 2018

Tips till marklyftet

Mitt inlägg om "Teknik och tips till knäböjen" blev väldigt uppskattat. Så roligt! 
Så jag tänkte att vi kör vidare på samma koncept. Har tidigare bloggat ett liknande inlägg om bänkpress också. Så nästa övning är väl det mest självklara att ta upp, Marklyftet.


Viktigt även här är att veta att alla marklyft ser olika ut. Beroende på förstås hur din kropp är byggd och på vilket sätt du väljer att utföra övningen. Men även här finns ju vissa riktlinjer.




För att marklyftet ska bli godkänt enligt "reglerna" så måste du:

- Dra upp stången från marken tills man står helt upprätt med "utlåst höft". Domaren ger då "Down" signal och man sänker stången tillbaka mot marken.
Låter ju hur enkelt som helst?! Men även här ser man att många har svårt att få till ett bra marklyft även om "reglerna" inte är desto svårare. 
(Finns ju sen en massa andra regler också, som att man inte får sänka stången under lyftet, "hitching", osv, osv.. Men enkelt förklarat)


Lite tips från mig hur du ska få till ett bra marklyft:

- Börja med att värma upp ordentligt.
På samma sätt som i knäböj värmer jag också upp inför mark.

- Var vill du ha fötterna??
För vissa kommer detta helt naturligt, medans för andra så behöver man kanske experimentera lite med fotpositionen. 
Jag själv började med att stå höftbrett. Sen testade jag en gång på sumo och insåg att där får jag ut mest kraft i min marklyft. 

- Dra stången nära.
Ofta när folk börjar dra mark så kan stången nästan vara 10cm från benen när dom börjar dra. 
Det blir såå mycket enklare om man drar stången längs med benen. Så redan innan du börjar dra, placera stången uppefter benen och dra sen längs med benen. Markstrumpor kan vara att föredra!

- Håll ryggen rak!
Ack så viktigt! Skaderisken är så otroligt hög om man fuskar med ryggen i marklyft. 

- Bort med gympaskorna!
Har man inga platta skor, så dra i strumpfötter. 
Jag själv drar marklyft i "tossor". 

- Använd benen.
Tänk på att försöka få den mesta av belastningen på benen istället för på ryggen. Det gör du genom att sätta tyngden lite bakåt när du drar.


Marklyft är en superövning för hela kroppen med rätt teknik. Så innan du börjar lassa på med tunga vikter, se till att ha en bra teknik.
Många är lite rädda för marklyft just p.g.a skaderisken. Men har du en bra teknik så skadar du dig inte. 

Inga kommentarer: